فوکویاما: آمریکا از دموکراسی‌های ثروتمند جهان جدا افتاده است
واشنگتن‌پست واشنگتن‌پست

 

عضو ارشد مرکز دموکراسی در دانشگاه استنفورد، سیستم قانون اساسی آمریکا را ناکارآمد تلقی می‌کند چراکه گروه‌های سیاسی اقلیت می‌توانند به خاطر برخی منافع خود مانع اجرای تصمیمات اکثریت شوند.

 فرانسیس فوکویاما، استاد اقتصاد سیاسی و رئیس گروه توسعه اقتصادی بین‌المللی دانشگاه جان هاپکینز در مطلبی در روزنامه «واشنگتن‌پست» به تحلیل و بررسی تعطیلی دولت فدرال آمریکا پرداخت و نوشت: تمایل جمهوریخواهان مجلس نمایندگان برای تعطیلی دولت فدرال به عنوان بخشی از تلاش‌شان برای به تعویق انداختن یا متوقف کردن حمایت مالی از قانون بیمه اوباما نشان‌دهنده حقایق بی‌چون‌وچرایی درباره سیاست‌های آمریکا و نیز این موضوع است که چگونه آمریکا از دموکراسی‌های ثروتمند جهان جدا افتاده است.

این تئوریسین آمریکایی در ادامه نوشت: همانطور که رئیس‌جمهور اوباما اخیرا تاکید کرده، آمریکا به واقع، استثنایی است، اما این لزوما چیز خوبی نیست. نخستین موردی که آمریکا در آن از سایرین متفاوت است، این است که سیستم قانون اساسی این کشور موانع بی‌شماری در مسیر انجام اقدامات سیاسی قاطع ایجاد کرده است. همه دموکراسی‌ها در تلاشند میان نیاز به قاطعیت و حکومت اکثریت از یک سو و مقابله با شرایط افراطی تعادل برقرار کنند. زمانی که سیستم پارلمانی کشوری نظیر انگلیس، دولت را انتخاب می‌کند، رهبران جدید مجبورند بر مبنای نظر اکثریت قوه مقننه، تصمیم‌‌گیری کنند. اما بر عکس، در آمریکا قوه مقننه به دو بخش قدرتمند تقسیم شده است که هر یک از آنها احتمال دارد در دست یک حزب متفاوت باشند. علاوه بر این، دادگاه‌ها و قدرت‌‌هایی که در همه ایالت‌ها توزیع شده‌اند، مانعی برای قدرت اکثریت در سطح ملی به شمار می‌آیند.

وی در بخش دیگری از مقاله خود آورده است: با‌وجود این افت قدرت، سیستم آمریکا در طول بخش اعظم قرن 20 منطقا کاربردی بود. اوضاع این گونه بود چراکه هر دو حزب سیاسی در مسیر سیاسی، نظریه‌های مشترک بسیاری داشتند. اما از دهه 80، آنها از هم فاصله گرفتند. همانطور که توماس مان و نورمن اورنستین،‌ کارشناسان کنگره اشاره کرده‌اند، این ترکیب دو حزبی و وجود قدرت‌های قدرتمند مجزا، باعث ایجاد دولت موازی شده است. تحت این شرایط، سیستم سیاسی آمریکا، طیف وسیعی از بازیگران سیاسی را قدرتمند می‌سازد که نماینده اقلیت هستند و اقدامات اکثریت را بلوکه می‌کنند و مانع انجام فعالیت‌های دولت می‌شوند.

فوکویاما با اشاره به اینکه این شرایط در هفته گذشته کاملا مشهود بود، نوشت: جمهوریخواهان نمی‌توانند اکثریت دو مجلس کنگره یعنی سنا و مجلس نمایندگان را به دست آورند تا باعث لغو یا مانع سرمایه ‌گذاری برای قانون بیمه اوباما شوند. بنابراین آنها از توانایی خود برای مسدود کردن بودجه دولت فدرال استفاده کردند تا خواست خود را تحمیل کنند. به این ترتیب، سیستم سیاسی ما، جلوگیری از انجام کارها را تسهیل می‌سازد. بر عکس، در بیشتر دموکراسی‌های پارلمانی اروپا، طرف بازنده انتخابات، حق اکثریت برای حکومت را می‌پذیرد و از هیچ اهرمی برای تضعیف طرف بازنده استفاده نمی‌کند.

او ادامه داد: بُعد دیگری که آمریکا در آن نیز متفاوت است، به نفرت از مخالفت جمهوریخواهان با قانون بیمه مربوط می‌شود. سایر کشورهای دموکرات پیشرفته نظیر کانادا، ژاپن و آلمان دارای نوعی بیمه دولتی خدمات بهداشتی هستند و بسیاری بیش از یک قرن است که چنین سیستمی دارند. پیش از طرح بیمه اوباما، سیستم خدمات بهداشتی ما ناکارآمد بود که نتایج بدی به بار می‌آورد و باعث می‌شد میلیون‌ها نفر بدون بیمه بمانند. اما تنها در آمریکاست که دولت می‌تواند دستور انجام کاری را دهد که برای شما مفید است اما با این حال، به عنوان دخالت غیرقابل تحمل در آزادی فردی تلقی می‌شود.

فوکویاما بیان کرد: قانون بیمه بدون شک دارای نقص است؛ مانند هر لایحه‌ای که نوشته می‌شد تا خواست‌های لابی‌ها و منافع گروه‌ها را تامین کند. به گفته بسیاری از جمهوریخواهان، طرح بیمه اوباما چیزی کمتر از پایان آمریکا نیست، چیزی که هرگز از آن نجات نخواهیم یافت.

رئیس گروه توسعه اقتصادی بین‌المللی دانشگاه جان هاپکینز در پایان تاکید کرد: در حالی که مناقشه بر سر طرح بیمه، آمریکا را در میان دموکراسی‌های مدرن، مستثنی می‌سازد، اما این موضوع کاملا مطابق با تاریخ ماست. قانون اساسی آمریکا همواره به اقلیت‌های این امکان را داده تا طی یک قرن و نیم گذشته، لوایح اجتماعی بزرگ را بلوکه کنند.






October 6th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی